Science fiction-film från 70-talet: THX 1138

Likt Soylent Green är THX 1138 en film som många känner till men färre faktiskt har sett. Detta beror på att den regisserades av ingen mindre än George Lucas, och denne har senare gjort små referenser till den i sina andra filmer. Själv har jag sett den två gånger, första gången tyckte jag den var ganska tråkig, men detta berodde troligtvis på att jag försökte jämföra den med Star Wars, vilket definitivt är fel inställning att ha. När jag nu sett den för andra gången är jag desto mer positiv.

THX 1138 är en väldigt snygg film. Det kan till en viss del ha att göra med att jag sett Special Edition-versionen av filmen (mer om detta senare), men jag gillar mycket av estetiken, som verkligen gör sitt jobb för att framställa den dystopiska värld som filmen utspelar sig i. Alla människor går runt med rakade huvuden och iklädda samma vita kläder i extremt spartanska miljöer, ständigt övervakade både av kameror och läskiga robot-poliser med blanka metallansikten. Mycket av detta ser fortfarande futuristiskt och skräckinjagande ut idag, och på grund av filmens handling är det inte nödvändigt att ha en massa specialeffekter som skulle se föråldrade ut nu för tiden. Jag gillar speciellt det ”fängelse” där huvudpersonen hamnar, en enorm tom vit yta som tycks fortsätta i all evighet åt alla håll.

Till skillnad från många andra science fiction-filmer från 70-talet har inte THX 1138 ett enda centralt budskap, en enda sak som filmskaparen vill fokusera på. I Soylent Green var det överbefolkning, i Death Race 2000 var det underhållningsvåld, i Silent Running var det miljöförstöring, och så vidare. I THX 1138 finns det droger som kontrollerar befolkningen, förbud mot sex, ständigt övervakning, en religion som är ett uppenbart lurendrejeri, polisvåld, rasbiologi, och folk har inte namn utan kombinationer av bokstäver och siffror (filmens huvudperson heter just ”THX 1138”). Detta gör inte filmen på något sätt sämre än de andra nämnda filmerna, på vissa sätt är det faktiskt bättre då Lucas inte verkar vilja predika om något specifikt som han inte gillar med vårt moderna samhälle, utan bara blandar ihop olika saker för att skapa en allmänt dystopisk och otrevlig miljö. Det är definitivt mycket bättre än Zardoz, där filmskaparen inte verkade kunna bestämma sig för vilken sak han skulle fokusera på. THX 1138 använder de ovan nämnda elementen mest som en bakgrund till huvudhandlingen: Filmens huvudperson (spelad av Robert Duvall) är en vanlig arbetare som en dag börjar känna saker han aldrig känt förut, eftersom hans ”rumskamrat”, LUH 3417 (spelad av en synnerligen fräknig Maggie McOmie), i hemlighet minskar hans droger. De båda blir förälskade och tänker fly från den hemska stad de lever i, men blir upptäckta. THX hamnar i fängelse, men flyr därifrån i jakt på LUH, tillsammans med den lite udda SEN 5241 (spelad av Donald Pleasence). Värt att nämna är att filmen har sitt ursprung i en kortfilm som George Lucas gjorde som filmstudent, Electronic Labyrinth: THX 1138 4EB, som visar en person på flykt mot ett obestämt mål i en dystopisk framtid. Handlingen i THX 1138 är i princip en utveckling av kortfilmen, huvudpersonen försöker fly från den hemska värld han lever i (både fysiskt och psykiskt), utan att egentligen veta vad som finns bortom den. Det blir faktiskt ganska spännande på sina ställen om man låter sig ryckas med.

Som sagt, jag har sett Special Edition-versionen av filmen, och om man känner George Lucas vet man vad det innebär. Utöver att ha snyggat till själva bilden så kunde han ju inte hålla fingrarna i styr utan var tvungen att klippa om lite här och var och lägga till lite datoranimerade bitar. För er som är nyfikna finns här en jämförelse mellan originalet och den nya versionen. På det stora hela tycker jag inte det är så värst dåligt. Många små ändrade detaljer gör att vissa scener blir lättare att förstå och mer intressanta, såsom olyckan i fabriken, THX’s angivelse av SEN, och när THX får sin hjärna ”avstängd” i ett kritiskt ögonblick. De tillagda bakgrunderna med stadslandskap är jag lite osäker på, originalet kändes lite mer dystopiskt och förtryckande med sina instängda miljöer, men det funkar bra för att göra scenen med de enorma folkmassorna mer skräckinjagande. Tyvärr finns det ett och annat fullständigt onödigt tillägg, speciellt den helt nya, helt datoranimerade biljaktscenen som verkar vara ett försök att ge filmen lite mera action, vilket är synnerligen korkat. Det här är faktiskt inte Star Wars, George!

Men min favorit bland de ändrade scenerna måste vara den där THX 1138 sitter och tittar på ett hologram av en naken kvinna som dansar. I Special Edition-versionen av scenen har man lagt till en apparat som verkar användas för att sexuellt tillfredställa THX. I sammanhanget är det ett ganska bra tillägg då det understryker den dystopi där till och med sex är något artificiellt, men jag tycker det är kul att tänka sig George Lucas gå in till folket på Industrial Light and Magic och säga till dom ”vet ni vad den här filmen saknar? En runkmaskin!”

Publicerat av Fredde 

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>