Den oviktiga Zelda-tidslinjen

I slutet av förra året kom en nyhet som säkert gladde mången nörd: Nintendo hade en gång för alla satt ner foten och publicerat den officiella kronologiska ordningen i vilken spelen i The Legend of Zelda-serien utspelar sig. Den officiella tidslinjen var en del av en bok med titeln Hyrule Historia, endast utgiven i Japan men naturligtvis snabbt översatt, som gavs ut i samband med spelseriens tjugofemårsjubileum. Därmed verkar det äntligen finnas en möjlighet till ett slut på alla de spekulationer och diskussioner som Zelda-nördar har ägnat sig åt angående i vilken ordning som spelen i deras favoritserie utspelar sig, spekulationer och diskussioner som är nästan lika gamla som spelserien i sig.

I början var saker och ting enkla. Det första Zelda-spelet, som just hade titeln The Legend of Zelda, har en relativt enkel handling. Den ondskefulle gris-skurken Ganon invaderar riket Hyrule och kidnappar prinsessan Zelda, och den modige och spetsörige hjälten Link räddar prinsessan och tar kål på Ganon. Men förvirring uppstod redan med det andra spelet i serien, Zelda II: The Adventure of Link. Det spelets handling, så som den förklaras i inledningstexten på spelets titelskärm, lyder som följer: Efter att Link har besegrat Ganon faller Zelda plötsligt ner i en mystisk, Törnrosaliknande sömn, och det enda som kan väcka henne är den tredje delen av den magiska artefakten kallad Triforce, vars två första dela förekom i förra spelet. Link måste alltså hitta denna del av Triforce, vilket naturligtvis innebär att man måste ta sig igenom ett gäng grottor och besegra ett gäng bossar. Inte så komplicerat, va? Men problemet var spelets manual, i vilken en utförligare bakgrundshistoria berättas. Här sägs det att den Zelda som ligger och sover inte är samma Zelda som Link räddade i det förra spelet, utan en tidigare prinsessa som hade samma namn och som fick en förbannelse lagd över sig för många år sedan. Alla prinsessor i Hyrules kungahus har sedan dess haft namnet Zelda. Detta är egentligen ett ganska onödigt tillägg till spelets story, och omnämns aldrig i spelet självt. Men det gav en antydan till att Hyrule hade en äldre och händelserik historia innan Zelda-spelen, och introducerade också konceptet om att karaktärer som förekom i spelen skulle kunna ha flera tidigare inkarnationer, då det fanns mer än en prinsessa som hette Zelda.

Saker och ting komplicerades ytterligare av det tredje spelet i serien, The Legend Zelda: A Link to the Past. Det gjordes i detta spel vissa antydningar om att det utspelade sig många år innan de två tidigare utgivna spelen, inklusive i spelets titel. Huvudpersonen var återigen Link, och han skulle återigen rädda Zelda från Ganon, men om spelet utspelade sig före de andra måste ju det innebära att Link och Zelda inte var samma Link och Zelda, utan tidigare karaktärer som råkade ha samma namn. I spelets inledning pratades det också om ”The Imprisoning War”, en konflikt som utspelat sig innan A Link to the Past. Så det verkade som att det kanske fanns ännu mer historia innan något av de då existerande spelen i serien.

Så här långt var det ändå ganska enkelt att spekulera om i vilken ordning spelen utspelade sig, eftersom de var så få och med en del uppenbara länkar (om begreppet ursäktas). Zelda 1 och Zelda 2 hängde uppenbarligen ihop, och Zelda 3 utspelade sig kanske före eller efter de två spelen. Det fjärde Zelda-spelet, The Legend of Zelda: Link’s Awakening, komplicerade inte saker och ting nämnvärt, då det ganska uppenbarligen utspelade sig direkt efter A Link to the Past. Den stora komplikationen kom med det femte spelet, The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

Återigen kan man se problemet redan i spelets titel. Ocarina of Time introducerade nämligen tidsresor till Zelda-serien, och alla nördar vet att det kan få även den enklaste tidslinje att plötsligt se ut som spagetti. Vid den här tiden hade internet börjat nå ut till stugorna, och nu kunde diskussionen om Zelda-tidslinjen komma igång på allvar. Ingen tidslinjeteoretiker var överens med någon annan, men snart började ändå ett nytt koncept bubbla fram: I och med att Link reser genom tiden och påverkar dess flöde i Ocarina of Time så borde det vara möjligt att tidslinjen delar sig, och att de andra spelen utspelar sig i separata tidslinjer. Frågan var då bara vilket spel som var en del av vilken tidslinje. Varje gång som ett nytt spel dök upp efter Ocarina of Time började Zelda-nördarna undra i vilken tidslinje, och i så fall var i den tidslinjen, som spelet kunde passa. Nintendo gav inga officiella svar, annat än diverse små kommentarer från en och annan spelskapare här och där, så nördarna diskuterade och grälade utan något hopp om en lösning. Men egentligen så är hela denna långdragna diskussion ganska oviktig, åtminstone enligt mig.

Saken är ju den att alla Zelda-spel egentligen är helt fristående historier, och de flesta av dem är variationer på samma grundkoncept: Ganon är ond, Zelda är i fara, Link måste besegra Ganon och rädda Zelda. Spelen utvecklar förvisso denna grundhistoria på olika sätt, med olika anledningar till varför Ganon är ond, varför Zelda är i fara och hur Link ska besegra Ganon och rädda Zelda, men dessa utvecklingar får alla sina lösningar i slutet av varje spel. Ja, det finns diverse ledtrådar här och var, speciellt i de senare spelen, om att något spel utspelat sig före ett annat, men dessa är för det mesta ganska vaga och är i många fall troligtvis bara tänkta som små roliga bonusar till trogna spelare som spelat de tidigare spelen. En ny spelare kan börja med i princip vilket spel som helst i serien (jag började med Link’s Awakening, det fjärde spelet), och det är troligtvis så Nintendo vill att det ska vara. Om spelserien hade någon sorts komplicerad övergripande handling som man bara kunde förstå genom att spela spelen i en viss ordning så hade det säkert skrämt bort många nya spelare som inte vill hålla på och mixtra med gamla NES-spel, och då hade Nintendo inte sålt lika många av de nya spelen och tjänat mindre pengar. Om du nödvändigtvis vill spela alla spelen i serien så rekommenderar jag personligen att du helt enkelt gör det i dess utgivningsordning, och bildar dig din egen uppfattning om dess kronologiska ordning därefter. Men vem vet, kanske kan den nu officiella tidslinjen vara ett sätt att ta sig an spelserien på. Intressant nog är det första spelet i den tidslinjen det senast utgivna, The Legend of Zelda: Skyward Sword. Man kan kanske gissa att Nintendo gärna vill att du går ut och köper det så snart som möjligt…?

Lustigt nog verkar den officiella tidslinjen på sina ställen vara mer komplicerad än de många teorier som Zelda-nördarna lagt fram. Här finns det så många som tre separata tidslinjer som delar av sig från Ocarina of Time, fast de flesta nörd-teorier brukar nöja sig med två. Jag gissar att även fast nu Nintendo har gett sin officiella version av händelseförloppet så kommer nördarna fortsätta att spekulera och gräla, och säkert ifrågasätta Nintendos tidslinje då den minsann inte är lika logisk som deras teorier. Men jag hoppas att de i alla fall kommer fortsätta att spela Zelda-spelen också, för oavsett i vilken ordning som de utspelar sig är de alla bra spel som förtjänas att avnjutas av så många som möjligt, så länge som möjligt, i alla möjliga framtida tidslinjer.

Publicerat av Fredde

You may also like...

2 Responses

  1. Jönsson skriver:

    Jag har aldrig spelat ett Zelda-spel. Undrar var TV-serien är tänkt att passa in i kronologin.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>