Science fiction-film från 70-talet: Mad Max

Jag har svårt att genrebestämma Mad Max. Filmens uppföljare kan ganska enkelt kallas ”postapokalyptisk action”, men detta stämmer konstigt nog inte lika bra in på den första filmen i en filmserie som blivit något av sinnebilden för efter katastrofen-filmer. Ja, det är definitivt en actionfilm vi har att göra med (med mest fokus på biljakter), men till detta kan sättas ett flertal andra genrer. Låt oss titta på handlingen i en förhoppning om att kunna reda ut begreppen och komma fram till vad Mad Max är för en film egentligen.

Filmen utspelar sig i en nära, lätt dystopisk, framtid, så den kan tekniskt sett klassas som science fiction, även fast tekniken filmen i huvudsak är nutida snarare än framtida. Den stora skillnaden mellan filmens värld och våran är att världens resurser är på upphällningen, främst då när det gäller bränsle. Filmskaparna inspirerades till en viss del av den oljekris som inträffade 1973, och därmed skulle Mad Max kunna sägas ha en politisk kommentar som gör att den passar bland andra science fiction-filmer från 70-talet, en kommentar som fungerar ännu idag då oron över brist på resurser och ekonomiska problem definitivt inte är mindre nu än då. Men denna eventuella politiska kommentar hamnar för det mesta i bakgrunden, handlingen fokuserar i huvudsak på kampen mellan lag och ordning och de kriminella element i form av motorcykelgäng och andra marodörer som härjar längs vägarna i det framtida Australien.

För att bekämpa dessa brottslingar finns en speciell polisstyrka kallad ”Main Force Patroll”, som verkar vara specialiserade på högoktaniga biljakter, och vars medlemmar alla har tuffa läderjackor. De färgglada bilar som patrullmännen kör verkar vara tänkta att vara någorlunda science fiction-högteknologiska, men ser i huvudsak mest ut som typiska polisbilar fast med starkare motorer. Biljaktspatrullens bäste man är Max Rockatansky, spelad av en ung och okänd Mel Gibson med en härlig australiensisk dialekt. Denne måste bekämpa ett synnerligen ondskefullt motorcykelgäng, och blir mer och mer driven att stoppa dem när de hotar hans vänner och familj. På det viset skulle Mad Max kunna kallas för en polisfilm, av den typen där en hårdnackad ensam polis rensar upp bland patrasket. Men faktum är att Max inte är någon typisk hård polis i stil med Dirty Harry, åtminstone inte förrän mot filmens slut. Han är förvisso bra på sitt jobb, men han är inte på något sätt cynisk eller bitter. Han har vänner i patrullen (till exempel den ganska charmige Goose, spelad av Steve Bisley), hans favorithobby verkar vara tuffa bilar, han har fru och barn, och han gillar att ta det lugnt då och då och bara ligga i gräset och slappa. När saker och ting börjar gå åt skogen och han bestämmer sig för att sätta stopp för motorcykelgänget en gång för alla är han inte heller någon osårbar övermänniska, utan tar en hel del smällar innan han lyckas ta kål på sina fiender.

Passande nog för en film som har temat om sinande resurser i bakgrunden så hade den en relativt låg budget (det är bara Mel Gibsons jacka som är av äkta läder). Den gör dock definitivt det bästa den kan med budgeten, vilket nog hjälps av att den i huvudsak utspelar sig längs vägarna genom Australiens ödsliga vildmark, med bara ett och annat hus här och där. Miljöerna för tankarna till västernfilmer (se där, ännu en genre!), men det är som sagt egentligen inte något postapokalyptiskt ödelandskap som i uppföljarna. En genrebeteckning kan kanske vara ”preapokalysm”, en värld som börjat förfalla men som fortfarande liknar vår egen. Saken är ju dock den att hela framtidselementet egentligen inte spelar någon stor roll för filmens handling, den skulle lika gärna kunnat utspela sig i nutid utan några större förändringar, och hade då varit en ganska typisk polis-action-biljakt-västern, i stället för en politisk kommentar-science fiction-polis-action-biljakt-västern.

Mad Max är nog egentligen mest känd för sina två uppföljare från 80-talet, och det är deras postapokalyptiska action som de flesta tänker på när de hör namnet. Intressant nog är en ny Mad Max-film på gång, kallad Mad Max: Fury Road, och det har ryktats om att den skulle vara en prequel till de andra filmerna i serien, inklusive den första. Om så skulle vara fallet så borde det definitivt inte vara en postapokalyptisk film, och skulle nog kunna bli minst lika klurig att genrebestämma som originalet. Titeln tyder i alla fall på att det säkert komma finnas biljakter i filmen, och det är ju det viktigaste.

Publicerat av Fredde

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>