Home Forums Spel Star Wars-spel

This topic contains 15 replies, has 2 voices, and was last updated by Fredde Fredde 3 months, 1 week ago.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #11073

    Jönsson
    Keymaster

    Här kan vi snacka om Star Wars-spel. Klassiska och nya. Fast ”nya” betyder typ mest några mobilspel. Och Battlefront såklart.

    #11074

    Jönsson
    Keymaster

    Här kommer sura miner.

    Jag spelade klart storykampanjen på Star Wars: Battlefront II för en tid sedan. Jag tänker gå in mer detaljerat på vad jag tyckte om den och dess förhållande till nuvarande Disney-kanon i en separat artikel men för att säga det kort så tyckte jag att den var helt ok. Om än just kort. Jag var klar med den på inte mer än sex timmar skulle jag tro. Lite märkligt för ett spel som marknadsfördes på enspelarkampanjen.
    Därför har jag idag givit mig i kast med att istället se vilka andra funktioner spelet har. Tidigare Battlefront-spel (alltså de tillverkade på tidigt 2000-tal) hade arkadfunktioner där man kunde mixa och matcha arméer och kartor och spela lite hur man ville. Mot datorn eller mot någon kompis eller främling på internet.
    Battlefront II utlovade massor utav nya skepp, kartor, planeter, spelarklasser, spelsätt, hjältar, etc. Två sorters A-wings och till och med en N1 Starfighter för att bara nämna några personliga favoriter.
    Men inget av detta finns att tillgå i single player/offline-läge. För att ta del utav nästan allt vad spelet har att erbjuda så måste man koppla upp sig och spela mot främlingar på nätet. På Playstation kostar det dessutom att koppla upp sig på nätet. Ingen stor summa, men ändå.
    Jag har aldrig gjort någon hemlighet av att jag inte är något fan utav multiplayer. Jag spelar gärna med ett gäng kompisar i samma soffa eller online, men jag har inget till övers för att spela mot annonyma främlingar som jag inte ens kan se. Främlingar är i regel otrevliga och framförallt ofrånkomligen bättre än jag. Jag provade att kastas ut i multiplayerscenarios och bli nermejad utav långt bättre spelare så fort jag spawnade när jag provade Beta-versionen. Jag klarar mig utan det.
    Men för att ta del utav i princip allt vad spelet har att erbjuda måste jag alltså spela multiplayer.
    Offline kan man bara spela det som kallas för Arcade. Det består utav en serie korta matcher (de är inte mer än några minuter långa) där man spelar som en hjälte eller en random soldat (fast spelet autoväljer hjälten åt dig och alla hjältar är bättre och snabbare än soldaterna och kostar ingenting att använda i Arcade, men i utbyte får du inte välja hjälte själv) mot en liten armé av botar med målet att ha ihjäl så många som möjligt av dem på tid. That’s it. Inga rymdskepp, inga fordon, man får inte ens välja karta eller motståndarlag själv. Spelar du som rebellerna så möter du rymdimperiet på Yavin eller Hoth, inget annat.
    Jag fick mitt spel i gåva, så jag skall kanske inte klaga. Jag fick dessutom en specialutgåva som innehöll ett gäng extra hjältar, vapen och fordon. Dessa kan inte heller användas offline. Och när man väl använder dem online så måste man ändå låsa upp dem först.
    Jag borde nog kollat upp lite om spelet innan jag skaffade det. Men jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att ett spel skulle låsa majoriteten utav sina funktioner för de som inte pallar spela online. Jag fattar att jag kanske är i en minoritet, men säkerligen borde det väl inte vara svårt att låta multiplayerbanorna spelas mot botar istället för främlingar på nätet? Detta är ju saker som spelen från 2004 och 2005 klarade av. Och dessutom klarade av att variera ännu mer. I Battlefront II från 2005 fanns en enspelarkampanj (simpel men den fanns där) och även en helt fri funktion för spela på vilken planet och mot vilken armé man än ville.
    Jag inser hur gnällig jag låter, men jag måste säga att detta gjorde mig väldigt besviken. Jag är glad att jag inte betalade för spelet, för då skulle jag nog varit arg också.

    • This reply was modified 6 months, 2 weeks ago by  Jönsson.
    #11077
    Fredde
    Fredde
    Keymaster

    Men tänk vad du måste se fram emot Battlefront III, som säkert kommer att marknadsföras med att ha en förbättrad enspelarupplevelse! Vem vet, med några uppföljare till kanske spelet till slut blir lika bra som gamla Battlefront II!

    Vill man vara lite generös mot EA kan man kanske tänka sig att förklaringen är att det krävs mer arbete att få med alla funktionerna från gamla Battlefront II i ett nyare, med tekniskt avancerat spel. Men samtidigt borde de ju ha gott om kunnigt folk med erfarenheter från tidigare spelutveckling som skulle kunna fixa det. Man kan ju hoppas att de inte lägger alla resurserna på att rendera varenda por i Luke Skywalkers ansikte.

    Nu när jag funderar på det kanske det skulle fungera med ett Battlefront-liknande spel som inte har ”realistisk” grafik, utan något lite mer ”cartoony”, typ som i Team Fortress II eller Overwatch. Kanske som Rebels? Men då kanske folk skulle tro att det var ett spel ”för barn”.

    Min personliga dröm är annars att i dessa tider av online-spel med färgglada karaktärsklasser som Overwatch, så kanske man kunde återuppliva X-Wing VS TIE Fighter, och göra ett nytt spel där varje ”klass” är en viss typ av rymdskepp. Tänk att samla kompisarna i en skvadron och flyga uppdrag mot andra spelare, med klassiska Star Wars-rymdskepp i modern snygg grafik! Och sedan kan det komma uppdateringar och expansioner med nya skepp, arenor, och uppdrag. Det skulle kunna bli hur coolt som helst!

    #11078

    Jönsson
    Keymaster

    Det är fullt möjligt att EA behövde lägga resurserna på andra ställen än just på att spela offline, men personligen kan jag ogilla den prioriteringen. Sedan hjälper det ju inte att spelet från början var designat så att man måste spela med ”standardskepp” i flera veckor för att låsa upp specialskeppen och uppgraderingar. Men om ville så kunde man betala extra för att öppna Loot Boxes i vilka det kanske kunde finnas material man behövde. Disney lär ha blivit sura på all negativ PR detta ledde till och tvingade EA att fixa det.
    Jag lirade lite online (man kan prova det gratis i två dagar såg jag sen) och det var precis som jag trodde att det skulle vara. Skitsyggt, välgjort och man blir mördad utav bättre spelare med bättre power-ups inom trettio sekunder efter att man spawnat.

    Jag hade inte bangat ett X-wingspel. Inte heller ett FPS i stil med Dark Forces och dess uppföljare.

    #11130

    Jönsson
    Keymaster

    Jag är skyldig Battlefront II en smärre ursäkt.

    Vid närmre efterforskning har jag upptäckt att det faktiskt går att spela standardmatcher offline precis som med de gamla spelen. Man är låst till en utav sex kartor (två för varje epok), men man får välja klass helt själv. När man dör spawnar man en ny men om man spelat riktigt bra kan man spawna som en hjältekaraktär istället om man vill. Nästan precis det jag ville ha, med andra ord.
    Man kan dock inte spela en egenhändig kampanj på detta vis, utan bara välja en av de sex kartorna. Men man kan välja lag (varpå motståndarlaget väljs automatiskt) och man kan välja klass och hjälte helt själv (förutsatt att man låst upp sagda hjälte). Däremot kan man inte flyga rymdskepp eller landfordon. Dessa är fortfarande låsta till multiplayer.
    Klagomålet kvarstår med andra ord, men det var inte så farligt som jag trodde. Hade jag varit mer uppmärksam och inte bara sur över att jag inte fick flyga rymdskepp hade jag sett denna funktion under fliken ”Custom Arcade”. Man skulle kunna argumentera för att det kanske inte är så tydligt förklarat i menyerna, men om man skall vara sanningsenlig så var det nog bara jag som var dum.

    null
    Vem vill inte spela som Bossk?

    #11132
    Fredde
    Fredde
    Keymaster

    Men det kanske kan ha rört sig om en senare uppdatering, så att läget inte fanns med första gången du letade efter det? Noterade du någon uppdateringsnedladdning nyligen?

    Himla trist att det ändå utelämnar rymdstriderna.

    #11134

    Jönsson
    Keymaster

    Där var faktiskt en uppdatering väldigt nyligen. Det märkte jag när jag startade upp spelet. Jag hade låtit bli att spela sedan jag skrev mitt sura inlägg. Huruvida detta var ett tillägg i uppdateringen är jag dock osäker på. Uppdateringen verkar primärt beröra The Last Jedi. Men vi kan säga att det var så, så jag slipper se dum ut.

    Men ja, störigt att man inte får flyga rymdskepp. Det fick man göra i Battlefront II från 2005.

    • This reply was modified 6 months, 1 week ago by  Jönsson.
    #11339

    Jönsson
    Keymaster

    Jag gav slutligen upp och pröjsade för att kunna spela online. Och jag har lirat en del matcher, både på marken och i rymden sedan dess. Kartorna är skitsnygga och spelarmöjligheterna är enorma. Uniformer ändras för att anpassas till kartan du spelar på (Stormtroopers blir Snowtroopers, rebeller byter från svart väst och äggskals-hjälm till kamouflageutstyrsel och konstig liten hatt, etc). På Naboo kan du ta kontroll över en N1-Starfighter och flyga över slagfältet och skjuta Battledroids från ovan. På Endor springer du bland Ewoks och kan kommendera en AT-ST vid behov (eller styra en AT-AT om du är imperiet). Du kan spela på Crait, du kan spela i rymden runt Motståndsrörelsens hemliga bas D’Qar medan Leia evakuerar. Det märks att utvecklarna har ansträngt sig avsevärt.

    Problemet är bara att du aldrig kan veta vad, var eller som vem du kommer att spela innan det börjar. Att spela ett scenario online innebär att välja antingen att slåss på marken eller i rymden. Sedan väntar spelet på att andra spelare skall anslut och sedan väljer spelet karta och lag åt dig. Resultatet av detta är att jag har fått spela evakueringen av D’Qar i princip varje gång jag startat en rymdstrid. Eller slaget vid Hoth varje gång jag valt markstrid. Jag vet att där finns andra kartor, jag har sett dem. Ibland till och med fått spela en omgång på dem innan de till synes försvunnit för alltid.

    Tanken är nog att du skall välja att spela under en längre session, och således arbeta dig genom flera kartor men om jag skall vara ärlig så orkar jag sällan det. Jag har visserligen blivit marginellt bättre, men jag hamnar ändå alltid längst ner på poängtavlan vid slutet på ett uppdrag och jag får sällan vara aktiv mer än en halv minut innan en bättre spelar skjuter mig i röven. Efter ett par uppdrag tröttnar man.

    Sedan tar det också ibland en rätt bra stund att ladda dessa kartor. Först skall kartan laddas och sedan skall det letas andra spelare. I morse satte jag mig ner för att spela och fick först vänta på att kartan skulle laddas, sedan sitta och vänta medan listan på ”Players needed” sakta krympte;

    7, 6…

    5 …

    4, 3…

    4…

    6…

    7…

    Sedan stängde jag av. Väntetiden hade fått de andra som anmält sig att hoppa av. Det handlade egentligen inte om mycket mer än några minuter, men det är ganska störigt att inte få spela för att man måste vänta på andra spelare som man inte ville spela med ändå.

    Jag vill jättegärna spela Battlefront II. Spelet är som sagt sinnessjukt snyggt och jätteroligt att spela. Jag hade bara önskat att spelet i sin helhet fanns tillgängligt för dem som inte pallar spela multiplayer. Som inte pallar vänta på att andra spelare skall ansluta. Som som (gud förbjude!) vill välja armé och karta själv. De som vill kunna använda alla coola vapen, skepp och spelstilar som någon arbetat hårt för att programmera och som vill kunna prova dem utan att samtidigt behöva oroa sig för att bli någon annans ”head shot”-poäng. De som inte pallar spela samma sex kartor om och om igen utan variation.

    Det är lite som att vi mesar som inte vågar spela mot andra på nätet blir straffade. Den som bara vill spela själv får sex kartor, ingen variation, inga rymdskepp och inga landfordon. INGET MER!

    Är detta som moderna FPS-spel går ut på nuförtiden?

    • This reply was modified 4 months, 3 weeks ago by  Jönsson.
    #11343
    Fredde
    Fredde
    Keymaster

    Det är nog lite drygt av mig att fråga ”är du säker på att du kollat igenom alla menyer så att det inte finns andra spelsätt”? Men det känns som att det borde finnas inställningar någonstans för att själv kunna välja banor/lag. Annars är det kanske något de återigen kommer patcha in om tillräckligt med folk klagar.

    Jag är ingen expert på moderna online-FPS, men vad jag förstått brukar de ha funktioner om man är ett gäng med kompisar som vill spela mot varandra, så att man tillsammans kan välja en bana och vilket lag man vill tillhöra. Jag tror att det är så Counterstrike, Team Fortress II, Ovewatch, etc., fungerar iallafall. Det är ju definitivt synd om Battlefront II inte har den funktionen. Sådana spel brukar också ha diverse funktioner som är tänkta att matcha spelare av olika talang mot varandra, så att en nybörjare inte måste slåss mot ett gäng veteraner. Men jag har hört att sådana funktioner ofta inte är helt pålitliga.

    Du får spela Republic Commando istället, tycker jag!

    #11344

    Jönsson
    Keymaster

    Jag har faktiskt inte kollat om det finns inställningar för att ändra på sådant. Det borde jag verkligen göra.

    #11454

    Jönsson
    Keymaster

    Ju mer jag ger mig an att spela Battlefront II desto mer förstår jag att spelet är gjort för spelare som är beredda att köpa på sig massor av lootboxes och således uppgradera sina gubbar. Man måste spela vansinnigt länge för att få tillräckligt mycket credits och ”crafting parts” för att kunna köpa på sig uppgraderingarna man behöver utan att betala extra för mer loot. Spelet är byggt för att vara ett mobilspel med mikrotransaktioner och nu sedan Disney tvingat EA att ta bort dem (temporärt, de skall snart komma tillbaka) är spelet extremt obalanserat. Spelet kommer naturligtvis att fortsätta att vara obalanserat för mig, eftersom jag inte kommer att spendera några pengar på mikrotransaktionerna men jag bävar lite inför hur ännu mycket mer stryk jag lär åka på av mina motspelare när de kan köpa sig till alla uppgraderingar som de ännu saknar.

    Men ryktens säger att Disney är så arga på EA för deras två Battlefront-spel att de funderar på att häva licensen och ge den till någon annan istället. Man kan ju hoppas.

    #11455
    Fredde
    Fredde
    Keymaster

    Jag hoppas innerligt att de i så fall på något sätt kan återuppliva LucasArts, men det är kanske bara en dröm utan fast förankring i verkligheten.

    #11462
    Fredde
    Fredde
    Keymaster

    Jag kom på att en annan förhoppning är att Telltale ges möjligheten att göra ett Star Wars-äventyrsspel. Deras spel brukar handla mycket om olika valmöjligheter för att föra handlingen framåt, och det kan ju passa ganska bra ihop med en ljus/mörk sida-dynamik.

    #11463

    Jönsson
    Keymaster

    Det hade varit mycket intressant att prova på. Med Kyle Katarn i huvudrollen! Eller Jan Ors! Det hade varit riktigt coolt och det hade funkat bra med deras karaktärer.

    #11464
    Fredde
    Fredde
    Keymaster

    Kyle tycker jag i och för sig är en lite för våldsam karaktär för ett äventyrsspel, han tenderar att skjuta först och ställa frågor sedan. Jag hade nog hellre sett en helt ny karaktär (men gärna ett cameo från Kyle i spelet).

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)

You must be logged in to reply to this topic.